1881 - Gaston Maspero
Hij vond een kopie van het decreet van Canopus. Een steen met daarin een decreet uit de Ptolemaeïsche periode in drie talen geschreven: Hiëroglyfisch, Demotisch en in het Grieks. [76]
Imoe, Momemphis of Kom el-Hisn is een stad in de Nijldelta. Het was de hoofdstad van de 3e nome van Neder-Egypte.
In deze stad stond een tempel van Hathor. Bij de stad werd er vee gehouden langs het meer. Dit diende als voedsel voor de piramidebouwers.
Inhoudsopgave
Gedurende de Egyptische geschiedenis heeft de stad verschillende namen gehad. Onderstaande een opsomming van titels tijdens de oud-Egyptische periode: [1]
Naam | Vertaling |
---|---|
Hoet ihet [2] |
Vertaald als: "Huis van het vee" of "Landgoed van het vee".[3] Dit is de oude benaming uit de predynastieke periode. Wellicht dat dit een andere stad, wellicht dat dit een voorloper was van de stad Imaoe. |
Imoe, Iamoe of Imaoe [4] |
Vertaald als: "Plaats van de Jam-bomen". [5] |
Per Imat [6] |
Vertaling: "Huis van Imat" |
Per nebet Imaoe |
Vertaling: "Huis van de vrouwe van bekoorlijkheid" |
Per Wadjit nebet Imy |
Vertaling: "Huis van Wadjit, vrouwe van Imi", hiërogliefen bij benadering. |
Per wetet nebet Imy |
Vertaling: "Huis van de Oudste (de oerslang), vrouwe van Imy. Wetet wordt gelinkt aan Nekhbet maar kan ook te maken hebben met Wadjet. [7] |
In het Grieks werd de stad aangeduid als Momemphis. En werd het district ook wel aangeduid als Momemphites. Er was ook een stad die Gynaikopolis was, of dit dan hetzelfde als Momemphis is wordt aangenomen. Een andere benaming uit de Grieks-Romeinse tijd was Apis. [8]
De moderne naam luidt Kom el-Hisn en wordt ook wel uitgesproken als Kawm el-Hisn. De vertaling van de plaatsnaam betekent: “Heuvel van de ringmuur”. [9]
De locatie van Kom el-Hisn is op: 30.7955°N 30.6004°E1. [10] De positie van de stad Imoe/Momemphis is niet duidelijk, vermoedelijk is Kom el-Hisn erop gebouwd. Imoe was de hoofdstad van het derde district van Neder-Egypte. Het grenst aan de westelijke woestijn, in de oudheid gevuld met het Mareotis meer, de plaats Wadi natroen, hier werd zout of natron gewonnen voor het prepareren van mummies.
Andere grote steden in de omgeving zijn: Terenouthis, Taposiris Magna, Alexandrië. Lees hierover meer bij: 3e district van Neder-Egypte.
Naast Imoe-Momemphis waren er ook nog andere steden of dorpen in de omgeving
Naam | Vertaling |
---|---|
Aker [11] |
Benaming voor een kanaal van de Nijl, dat door de 3e district heen stroomde. |
Achet amen [12] |
de wijngaard in Libië-Mareotis |
Achet Meneh [13] |
de wijngaard in Libië-Mareotis |
Chasoet temehy [14] |
Een stad aan de Libische grens. |
Heret ib hoet ka [15] |
Een stad. |
Hoet ihet [16] |
Een oude stad uit de tijd van de predynastieke periode. Wellicht een voorloper van het latere Imoe. |
Iat [17] |
Plaats in de Gynacoplitische nome. |
Meneh [18] |
Een stad. |
Ptah hes ireten [19] |
Een stad. |
Sjeden [20] |
Een stad. |
Sechet mam [21] |
Een stad. |
Alles over de geschiedenis van de stad.
De plaats “Hoet-Ihet” wordt genoemd samen met de naam Amka. Hij was een district ambtenaar (adj-mer). En hij diende onder de farao’s Djer, Djet en Den en koningin Meryneith uit de 1e dynastie. Zijn naam is beschreven in zegelafdrukken van de tombes in Abydos. Deze plaats, dorp of buitenplaats is niet meer teruggevonden, maar men vermoedt dat deze vlakbij Kom el-Hisn heeft gelegen. [22] De plaats zou later zijn vervangen door Imoe-Momemphis. [23]
Imoe-Momemphis is bekend sinds het Oude Rijk. [24] Het was de hoofdstad en de belangrijkste stad van het 3e district van Neder-Egypte.
Een theorie is dat de stad Imoe-Momemphis werd gesticht om voedsel te produceren voor de grote cultuscentra zoals Memphis-Saqqara, net zoals vele landgoederen in de Nijldelta.[25] Tijdens de bouw van de piramide van Chafra (Chephren in het Grieks) in Gizeh, was Imoe-Momemphis een van de plekken waar vee werd gehouden om de piramidebouwers te voeden. Het vlees dat door de dorpelingen werd geconsumeerd was afkomstig van varkens. Er wordt aangenomen dat varkens in kuddes werden gehouden en dat ze hun voedsel vonden in de moerassen van de Nijldelta. [26] De plaats lag aan het Mareotis-meer en er groeiden bomen. Kortom een prettig gebied om schapen, koeien, geiten en varkens te houden. [27]
Harchoef was een Nomarch uit Elephantine. In zijn graf valt te lezen hoe hij een winstgevende reis naar Nubië aflegde naar het land van Yam. Hij verzamelde ivoor, ebbenhout, wierook en andere waardevolle dingen voor de Egyptische markt. Hij ving een pygmee en informeerde Pepi II. Pepi II schreef een letter terug naar Harchoef.
“U bent veilig van Yam afgedaald met het leger, dat bij u was. U hebt in deze brief gezegd dat u alle grote en mooie geschenken hebt meegebracht die Hathor, meesteres van Imoe, heeft gegeven aan de ka van de koning van Opper- en Neder-Egypte Neferkare.”
Het land van Yam is een plaats in Opper-Nubië en de Neferkare is de troonnaam van Pepi II. Dit leert ons dat de godin Hathor en de plaats Imoe met elkaar waren verbonden in deze tijd. [28] [29]
Wellicht al in het Oude Rijk – al is daar geen bewijs voor – werd er gebouwd aan de tempel van Hathor-Sechmet van Imoe, maar vanaf het Middenrijk zijn er sporen gevonden uit de regering van farao Amenemhat III (12e dynastie). Op het tempelterrein zijn een aantal standbeelden teruggevonden. [30][31]
In 1910 werd het graf van Chesoe-wer[32] gevonden. Hij was een hogepriester van Hathor, en leefde eind 11e dynastie tot aan de regering van Senoeseret I (12e dynastie).[33] Hij werd in een groot graf begraven met vele schilderingen en teksten. In het graf is ook het hoofd van Amenemhat I en een groepsbeeld terug gevonden. [34]
Andere personen met standbeelden uit het Middenrijk zijn Sa-Hathor of Nehy, [35] en Sehetepibre[..]. [36]
Farao Ramses II heeft zijn sporen nagelaten aan de tempel van Hathor-Sechmet. Van hem zijn twee grote standbeelden bekend. Eén van zandsteen en de andere van rood graniet. Ze zijn eigenlijk gemaakt rond het Middenrijk maar zijn herschreven. Vermoedelijk stonden ze bij de toegangspoort. [37]
Er is een klein standbeeld bekend uit de 20e dynastie, van Djer. Hij was veedrijver voor de vrouwe van Imoe en gouverneur. Hij was een zoon van Hoemach, gouverneur van Hoetcha. [38]
Een stèle uit de tijd van farao Osorkon I vermeldt een zekere Pairoenoeb, overste van de zangers van Hathor. Hij geeft een wijnoffer aan de godin Hathor, vrouwe van Imoe en nog een andere onbekende godin. Hij was een zoon van Ioenneha (die dezelfde titels had). [39]
In de Derde Tussentijd is er nog enige bouwactiviteit van farao Sjosjenk II (22e dynastie) te bekennen en werd de stad verlaten. Sjosjenk II liet een kapel bouwen en hergebruikte vier blokken uit de regering van Ramses II. [40]
Osorkon C was gouverneur van de stad Saïs tijdens de regering van farao Sjosenk V, uit de 22e dynastie. Op een talisman wordt beschreven dat hij “Grote chef van de Ma, legerleider, profeet van Neith, profeet van Wadjet en van de Vrouwe van Yamu”. De titel “Grote Chef van Ma” is afkomstig uit Libië. “Ma” staat voor de Meshawesha, een stam der Libiërs. Het leert ons dat hij heerste over Saïs, Boeto en Yamu, d.w.z. het westelijke deel van de Nijldelta. [41]
Volgens overleveringen van Herodotus, zou in Imaoe-Momemphis een beslissende strijd zijn geweest tussen de farao Amasis en Apriës. Dit wordt bevestigd uit contemporaine Egyptische bronnen. [42]
Op de “Adoptiestèle” van Nitocris uit Thebe, wordt vermeldt de locaties die belasting betaalden aan de tempel van Amon in Thebe. Nitocris was een godsvrouw van Amon en goddelijke aanbidder van Amon, zij was een dochter van farao Psamtik I uit de 26e dynastie. In deze opsomming wordt ook de tempel van Kom el-Hisn vermeld als Per-nebimoe. Ze leverde hun belasting, in natura, van 50 deben brood (1 deben is 91 gram). [43] [44]
Farao Necho II heeft ook nog gebouwd aan de tempel. Zoals te zien is aan restant van een tempelblok.De drietalige stèle van Canopus uit het jaar 9 van Ptolemaeus III, Euergetes I werd in 1881 terug gevonden in Kom el Hisn. Het was een kopie van stèle uit Tanis en dat ook in Boebastis gevonden is. De tekst gaat over militaire campagnes, hongersnood dat werd verdreven, Egyptische religie en organisatie van de overheid in Ptolemaeïsch Egypte. Het vermeldt de donaties van de koning aan de tempels, zijn steun aan de Apis- en Mnevis-cultussen en de terugkeer van de heilige standbeelden die waren geroofd door Cambyses. [45]
Het Mareotis-meer droogde steeds meer op ten tijde van de Ptolemaeën en de Romeinen. In de middeleeuwen was het meer opgedroogd. In 1770 was er een heftige storm en brak een deel van de zeewering in Aboukir en vulde zich een meer. Tegenwoordig wordt het Mariout-meer genoemd. [46]
Alles over de mythologie uit Imoe-Momemphis.
Hathor-Sechmet is een gecombineerde godin. Zowel Hathor als Sechmet werden genoemd "Heerseres van Imoe". Ze werd geassocieerd met koeien en stieren. In de regio van de derde nome werd vee gehouden die als voedsel dienen voor de stad Memphis. Hathor werd voor het eerst geattesteerd in de 5e dynastie, de tombe van Teti te Saqqara. Zijn vrouw (Hetep-Hereres) werd priesteres van Hathor, vrouwe van Imaoe. [47] [48]
Heka was een mannelijke god oorspronkelijk uit Opper-Egypte. Heka betekent magie. De god Heka werd aanbeden op stèles in de regio Kom el-Hisn en Kom Firin. In de Late Tijd werden ook namen van personen met heka beschreven zoals Pa-di-heka (“hij die Heka heeft gegeven”). [49]
Ptah is een mannelijke god van de ambachtslieden en ook een scheppergod uit Memphis. Hij werd ook aanbeden in deze plaats. Hij wordt genoemd op een inscriptie van een standbeeld van Ramses II met als titel: “Ptah neb mäa” (Ptah, heer van waarheid). Er is weinig bekend over Ptah en de relatie met Imoe-Momemphis. [50]
Seret is een godin met een leeuwenkop. Zij werd aanbeden in het derde district van Neder-Egypte. Er is weinig bekend over deze godin maar ze werd geassocieerd met Libië en de Libiërs. De godin werd vastgesteld sinds het Oude Rijk ten tijde van de 5e dynastie. [51]
De volgende heiligdommen worden vermeld in de teksten.
Naam | Vertaling |
---|---|
Hoet Asir [52] |
Serapeum van Mareotis. De naam suggereert dat Osiris werd aanbeden. |
Hoet menet [53] |
Een heiligdom. |
Hoet netjer Ha [54] |
Heiligdom van Ha. Obscure god van het westen, van de westelijke woestijn. |
Hoet secha Hor [55] |
Tempel van Apis. |
Hoet Soeoet en Ra [56] |
Tempel van Ra in de Gynacopolitische nome. |
Hoet waret [57] |
Tempel gewijd aan Osiris. De naam betekent: Grote tempel. |
Maati [58] |
Een heiligdom. |
Per achet Amenet [59] |
Een tempel voor Osiris. |
Pesed Tawi [60] |
De naam van de heilige boot van Libië-Mareotis. |
Set en Net [61] |
De tempel van Neith in de Gynaecopolitische nome. De naam betekent: "Plaats van Neith". |
Wabet [62] |
Een heiligom. |
In 1910 werd het graf van Chesoe-wer[63] gevonden. Hij was een hogepriester van Hathor, en leefde eind 11e dynastie, tot aan de regering van Senoeseret I (12e dynastie).[64] Hij was in een groot graf begraven met vele schilderingen en teksten. In het graf is ook het hoofd van Amenemhat I en een groepsbeeld terug gevonden. [65] Oorspronkelijk heette de hogepriester Chesoe, hij had veel aanzien en werd daarom Chesoe-wer genoemd. "Wer" betekent als "de Grote".
Naast hogepriester Chesoe-wer waren ook nog diverse andere soorten priesters werkzaam in de tempel. En waren er ook nog andere titels in omloop in het district.
Naam | Vertaling |
---|---|
Amen[66] |
Titel van de hogepriester van de Gynacopolitische district. Niet te verwarren met de god Amon uit Thebe. |
Cherep [67] |
Titel van het hoofd van de priesteressen in Cynopolis, Xios en Gynacopolotische district. |
Hem netjer Hoet-Hor [68] |
Hogepriester van Hathor. Titel van Chesoe-Wer in de tempel van Hathor-Sechmet van Imoe. |
Hem Netjer Hathor nebet Imoe [69] |
Hogepriester van Hathor, vrouwe van Imoe. |
Imi-ra chenoe en neferoe (?) [70] |
Opzichter van de jonge (vrouwelijke) musici. Deze vrouwen werkten voor de tempel in het aanbidden van de godin. Titel van Chesoe-Wer in de tempel van Hathor-Sechmet van Imoe. |
Imi-ra hoet netjer [71] |
Opzichter van de tempel. Titel van de priesters in de tempel van Hathor-Sechmet van Imoe. |
Renep(i) [72] |
Titel van de hogepriester van Libië-Mareotis. De titel werd gebruikt door de hogepriesters in de Late Tijd. Het werd geassocieerd met de westelijke Nijldelta. [73] De betekenis heeft te maken met jong zijn. Vermoedelijk een priester die een jeugdige god vertegenwoordigt. |
Sehedj hemoe netjer [74] |
Inspecteur van de profeten. Titel van Chesoe-Wer in de tempel van Hathor-Sechmet van Imoe. |
Seneq [75] |
Titel van de hoepriesteres van Apis en van Libia-Mareotis. |
Alles over de archeologie van de site Kom el-Hisn.
1881 - Gaston Maspero
Hij vond een kopie van het decreet van Canopus. Een steen met daarin een decreet uit de Ptolemaeïsche periode in drie talen geschreven: Hiëroglyfisch, Demotisch en in het Grieks. [76]
1881 - Sir Flinders Petrie
Hij ontdekte de site en legde de site bloot. [77]
1885-1887 - Francis Llewellyn Griffith
Griffith onderzocht de site. Hij ondekte de resten van een leemstenen tempel, een ommuring en vier standbeelden van Ramses II. Twee ervan hadden inscripties gewijd aan Sechmet-Hathor, de vrouwe van Imoe. [78]
1902 - George Daressy
Daressy vond nog meer resten gerelateerd aan Ramses II, zoals twee gebroken standbeelden van Amenemhat II, die zijn hergebruikt door Ramses II. En vier blokken met inscripties later hergebruikt door Sjosjenq II. [79] In het noorden wordt de site begrenst door de Delta Light Railways. De sebakh wordt gedolven in wagonladingen, dus de vernietiging gaat snel. Alles wat gebruikt zou kunnen worden om de grond te verbeteren wordt verwijderd en alleen de zandlaag die de ondergrond vormt blijft over. Het hele noordelijke deel van de kom is al met de grond gelijk gemaakt. De omheiningsmuren waar Francis Llewellyn Griffith over schreef in 1881 zijn er niet meer. De tempel is gesloopt. Vijftig meter ten oosten van de kolossen van Ramses II was een afdalende trap van 1,50 cm breed blootgelegd waarin water te vinden valt. Het was een Nilometer. Daarnaast zijn er nog losse stenen gevonden ten oosten van de site tegen het dorp Abiouga. [80]
1910 - Campbell Owan Edgar
Edgar vond het graf van Chesoe-wer. Chesoe-wer was een hogepriester van Hathor in de vroege 12e dynastie. In het graf werd een stenen kop van een farao uit de 12e dynastie gevonden, deze droeg de witte kroon van Opper-Egypte. Hij vond ook een beschadigde standbeelden groep uit de tijd van Amenemhat III. Dit graf bevestigt de aanwezigheid van een cultus van Hathor op deze plek. [81]
1940
Na een hevige regenbui werden leemstenen graven ontdekt. [82]
1943-1949 - El-Amir, Fard en Hamada
Zij ontdekten een necropolis met wel duizend graven. De graven varieerden van hoge en lage klasse mensen. De meeste graven waren leeg, maar in sommigen werden messen teruggevonden. Vanaf 1946 tot 1948 werden er graven van kinderen opgegraven. Massagraven met kinderen werden ontdekt en werden geïdentificeerd dankzij de halskettingen in de resten. [83]
1980 - Universiteit van Michigan
Het graf van Chesoe-wer werd nogmaals onderzocht en de teksten werden gekopieerd. [84]
1983-1989 - Robert J. Wenke
Hij deed onderzoek naar flora en fauna resten van de stad uit het Oude Rijk. Er werden ook gebroken zegels en keramiek uit de 5e en 6e dynastie teruggevonden. Ze concentreerden zich voornamelijk op de stad uit het Oude Rijk. [85]
1996 - C. Kirby, S. Orel en S.T. Smith, Egypt Exploration Society (EES)
Zij onderzochten het gebied. Ze voerden een zestal test boringen uit en daarna grondonderzoek. [86]
2016-2019 - Kom el-Hisn Provincialism Project (KHPP)
Kom el-Hisn Provincialism Project (KHPP) heeft drie seizoenen opgegraven in Kom el-Hisn. De KHPP is onderdeel van de American Research Center in Egypt (ARCE). Het doel van onderzoek is het leven tijdens het Oude Rijk, Eerste Tussenperiode en het Middenrijk te bestuderen. [87]
De oppervlakte van Kom el-Hisn bestaat uit 60 hectare. Het is gelegen bij het dorp Abiouga of Abuoka en de nabijgelegen stad El-Tôd. De site is afgegraven in het verleden door de Sebakh-gravers, waardoor er een hoop verloren is gegaan. Ze groeven de grafheuvels af, om te hergebruiken voor de landbouw als meststof. [88]
De site bestaat uit: [89]
Onderstaande een overzicht van de gebruikte bronnen en notities van deze webpagina.
Naam van de stad
Situering
Geschiedenis van de stad
Mythologie
Archeologie
Geraardpleegde bronnen, gesorteerd op achternaam.