1820, Giovanni Battista Caviglia en Carles Sloane
Ontdekten de kolossale standbeeld van Ramses II. Genoemd de Abu’l-Hol (Vader van ontzag, arab).[196]
Memphis was een stad in het Oude Egypte. Het is tegenwoordig een ruïne in de stad Mit Rahina. Het is de cultusstad van de god Ptah, Sechmet en Chonsoe.
De stad heeft een lange geschiedenis en was lange tijd de hoofdstad van Egypte. Het heeft een centrale positie in Neder-Egypte en is de hoofdstad van de 1e nome: Ineb Hedj (vertaling: Witte Muren).
Inhoudsopgave
De stad werd gesticht vóór de 1e dynastie dus nog voor de unificatie van Opper- en Neder-Egypte. De stad heeft vele namen gehad. [1]
Naam | Omschrijving |
---|---|
Ineboe Hedj, "Witte Muren". |
De naam slaat op de muren van de grote tempel van Ptah. Naam van de stad tijdens de Protodynastieke en Oude Rijk. |
Djed Soet, "Eeuwige plaatsen". |
De naam is afgeleid van het piramidecomplex van farao Teti uit het Oude Rijk. Naam van Memphis tijdens de 1e Tussenperiode. |
Anch Tawi, "Leven van de twee landen". |
Een benaming om te benadrukken dat het een strategische positie had tussen de Nijldelta en Opper-Egypte. Naam van Memphis tijdens het Middenrijk. |
Mechat Tawy, "Weegschaal van de twee landen". |
Naam van de stad tijdens het Middenrijk? |
Mes Tjeheni, "Faience maker". [2] |
Onbekende naam en ook onduidelijk uit welke periode het komt. |
Men Nefer, "Duurzaam en mooi". |
Het was oorspronkelijk de naam van de piramidecomplex van farao Pepi I uit het Oude RIjk. In het Grieks werd dit verbasterd tot Memphis, Latijn: Memfis en in het koptisch als Memfe. Naam van de stad tijdens het Nieuwe Rijk, Derde Tijd en Late Tijd. |
Hoet ka Ptah, "Tempel van (de) Ka van Ptah." |
Oorspronkelijk was dit de benaming van de tempel van Ptah. In het Grieks werd dit Aigypthos en in Latijn werd dit Aegyptus. Naam van de stad tijdens de Grieks-Romeinse tijd. |
Memphis heeft gelegen ongeveer 20 km ten zuiden van Caïro. Het lag ten westen van de Nijl. Het ligt op: 29° 51² NB, 31° 15² OL. [3] De stad lag in de 1e Nome van Neder-Egypte. Deze omvatte ook de volgende moderne plaatsen: Mit Rahina, Dashur, Abusir, Abu Gorab, Gizeh en Saqqara. Dashur, Abusir, Abu Ghorab, Gizeh en Saqqara zijn allen plaatsen waar piramides en tombes gevonden kunnen worden. Deze plaatsen liggen allen ten westen van de Nijl. [4]
Vermoedelijk is Saqqara een verbastering van Sokar of Seker. De god van de doden van Memphis. Later gecombineerd als Ptah-Sokar-Osiris [5]
Ten oosten van de Nijl ligt het tegenwoordig Helwan (of Helouan). Hier zijn ook tombes van de Vroeg Dynastieke Periode teruggevonden, maar ook mastaba's uit de Vroeg Tijd en het Oude Rijk (2e, t/m 4e dynastie).
In de oud-Egyptische literatuur worden allerlei geografische elementen genoemd die in de buurt van Memphis stonden. Zie onderstaande tabel.
Naam | Geografisch element |
---|---|
An [6] |
Mijnen van Turah |
Chet [7] |
Waterkanaal |
Hoe em Mennefer [8] |
Koninklijke graanschuur |
Inet [9] |
Vallei nabij Memphis |
Ioe en Iboei "Eiland van Iboei". [10] |
Eiland. |
Merit net Ineb Hedj "Kanaal van Ineb Hedj". [11] |
Haven. |
Merit net Mennefer "Kanaal van Mennefer". [12] |
Haven. |
Ra-aoe [13] |
Mijnen van Turah |
Sjen wer [14] |
Geïrrigeerde land van Memphis. |
Sji en Aset "Meer van Aset/Isis". [15] |
Meer. |
Naast Memphis waren er ook nog andere steden, dorpen en gehuchten in de eerste Nome van Neder-Egypte.
Zie onderstaande tabel.
Naam | Opmerking |
---|---|
Atef wer [16] |
Naam van de stad vlakbij Memphis en zijn god |
Hapet nebes [17] |
De grote necropolis van Memphis. De naam is eigenlijk geschreven als Hapet neb=s dat betekent: "Hij die alles verbergt". [207] |
Heret [18] |
Necropolis |
Hoet kebeh "Huis van het plengen" (?) [19] |
Landgoed van een tempel bij Memphis. |
Hoet sjed abed [20] |
Stad nabij Memphis |
Hoet wetet [21] |
Stad nabij Memphis. De naam vertaald zich: "Huis van de verwekker". In deze stad werd de cultus van Chnoem uitgevoerd. [208] |
(Pen)Inyna ioe [22] |
Stad nabij Memphis. Plaats waar de godin Sechmet werd vereerd. [209] |
Ises [23] |
Stad bij Memphis |
Iaty Sepedoe |
Een stad nabij Memphis. De naam betekent: "De twee heuvels van Sopdoe". Sopdoe gold als heer van het oosten en werd beschouwd als beschermer van de stad tegen de agressor uit het westen. [210] |
Itji Tawy [24] |
Versterkte stad tussen memphis en Mer-tem (Fajoem?). Hoofdstad van Egypte tijdens de 12e en 13e dynastie, Middenrijk. |
Kem ka [25] |
Necropolis van Saqqara. |
Nebet Sji desjer [36] |
Stad nabij Memphis. De naam betekent: "Vrouwe van het rode meer". Het is een titel van de godin Hathor. [211] |
Pe Sjima [26] |
Dorp nabij Memphis |
Per Aächeperkare "Landgoed van Aächeperkare". [27] |
Landgoed van farao Aächeperkare Thoetmoses I, 18e dynastie, Nieuwe Rijk. |
Per Etj [28] |
Plaats van Memphis |
Per Ptah Sjetat [29] |
Tempelstad in de 1e nome van Neder-Egypte |
Per Roedj [30] |
Dorp nabij Memphis. |
Ptah djed sjepses [31] |
Stad nabij Memphis. |
Sechet net re wepi [33] |
Stad nabij Memphis |
Set di kawet [35] |
Stad of dorp vlakbij Memphis. |
Ta wehy bit [37] |
Stad nabij Memphis. Een van de vier kampen vermeld op de overwinningsstèle van farao Piankhi / Piye uit de 25e dynastie. De naam betekent: "Het kamp van Byt". [212] |
Teheni. [160] |
Tempel landgoed in Memphis |
Wafet [38] |
Stad nabij Memphis. Hier werd Chnoem aanbeden samen met de heilige ram te Hatoet. De laatste zou een schrijn zijn, in de plaats genaam Uafet of Wafet. [213] |
In de oud-Egyptische literatuur worden buitenwijken en districten van Memphis genoemd.
Zie onderstaande tabel.
Naam | Opmerking |
---|---|
Anch Tawy [39] |
District. De naam betekent: "Leven van de twee landen". In de tempel van Anch-Tawy stonden de heilige Persea-boom en de heilige acacia boom. [214] |
Aper [40] |
District. Osiris-Sokar werd vereerd in een tempel bij de plaats Aper, ook wel genoemd Bahti of Fat. [215] |
Bahet [41] |
Buitenwijk. In deze regio was het centrum van aanbidding van Sokar.[216] |
Faoet [42] |
Buitenwijk. In deze buitenwijk of regio werd Sechmet en Ptah vereerd. [217] |
Hekennoet [43] |
Buitenwijk. In Hekennoet werd Osiris vereerd. [218] |
Hery pe demi [44] |
Buitenwijk. Een van de vier regio's die werden vermeld in de Overwinningsstèle van farao Piankhi of Piye van de 25e dynastie. [219] |
Ia [45] |
Buitenwijk. |
Iw awet [49] |
District. Gewijdt aan Sechmet en Ptah. [220] |
Nehet [50] |
District ten zuiden van de grote tempel van Ptah. In dit district werd Hathor vereerd als vrouwe van de heilige sycamore. En werd genoemd in diverse papyrri en door Strabo. [221] |
Pa penat [51] |
Buitenwijk. In dit district werd de godin Bastet vereerd in een tempel. [222] |
Pe ta ihet of Pa ta Yaht [52] |
District. In de Grieks-Romeinse tijd was er een nederzetting waar Joden woonden. [223] |
Peq Chafa [53] |
District dat met farao Chafra (Chephren) te maken heeft. Farao van de 4e dynastie, Oude Rijk . |
Seb ta kerhet [58] |
District. Versterkte plaats gewijdt aan Nefertum, de zoon van Ptah en Sechmet, de derde persoon van de memphitische triade. [224] |
Sechet Re "Het veld van Ra". [59] |
District en zonnetempel van Sahoere uit de 5e dynastie. |
Sehedj [60] |
Deel van Memphis in de buurt van de huidige plaats Meidum. Genoemd in de overwinningsstèle van farao Piankhi of Piye. Hier werd Sokar vereerd. [225] |
Semen Maät [34] |
District van Memphis. Hier werd Hathor aanbeden. [226] |
Ta meten en inep [61] |
Buitenwijk. De naam betekent: "De weg van Anubis", dit was een heilige plaats. Deze weg verbond de tempel van Ptah in Memphis met de tempel van Anubis te Saqqara. [227]. |
Ta res sjema [62] |
Buitenwijk. |
Wen nesoe tawy [63] |
District. |
Memphis heeft een lange geschiedenis. De stad heeft een centrale positie in Egypte en een strategische ligging, het ligt tussen de Nijldelta en Opper-Egypte en in de buurt van de Fajoem oase. De ligging van Memphis, maakte van de stad een aantrekkelijk handelslocatie. Van handelsstromen van de Levant en Opper-Egypte en Nubië. [64]
Volgens legenden uit het Nieuwe Rijk was de eerste farao “Meni”. Hij zou het land hebben verenigd, de stad Memphis hebben gesticht en de eerste heerser zijn vab een verenigd Egypte. [65] In de Grieks-Romeinse tijd werd Menes beschouwd als legendarische stichter van Egypte, gelijk aan Romulus die Rome heeft gesticht. [66]
Herodotus vermeld in zijn werk Historiën II, pagina 99, dat volgens een priester uit Memphis de stichter “Min” of “Men” zou zijn geweest. Hij zou het land hebben verenigd en de grote tempel van Ptah gesticht. [67]
In de egyptologie werd Menes lange tijd als stichter van Egypte beschouwd, gebaseerd op de bronnen van Herodotus en Manetho. De egyptoloog Flinders Petrie was de eerste die de legendarische “Menes” verbond aan koning Narmer. Deze koning is bekend van zijn Narmerpalet, een Schminkpalet waarop de verovering op de inwoners van Neder-Egypte wordt afgebeeld. Koning Narmer leefde rond 3150 v. Chr.[68]
In 2012 werd in de Sinaï bij Wadi Maghara een inscriptie ontdekt met proto-hiërogliefen. De tekens bevatten de naam van de heerser Hor-Iry (of Iry-hor) en ook de tekens voor de stad Memphis (Ineb-Hedj). Daaruit kan worden geconcludeerd dat de stad al bestond in de regering van Iry-Hor.[69] Iry-Hor was een voorvader van koning Narmer en leefde in de Protodynastieke periode rond 3200 v. Chr. [70]
De farao’s van de 1e dynastie lieten zich begraven in de necropolis van Thinis: Abydos in Opper-Egypte. Geheel naar traditie van hun voorvaderen, de koningen van Thinis. [71] De farao’s van de 2e dynastie: Hotepsechemoei, Nebra (of Raneb) en Ninetjer lieten hun graven bouwen in de necropolis van Memphis: Saqqara. Echter werden de laatste paar farao’s van de 2e dynastie, Peribsen en Chasechemoei, weer begraven in Abydos. Zijn opvolgers lieten weer hun piramiden en mastaba’s bouwen in Saqqara. [72]
In Saqqara zijn enorme mastaba's gevonden uit de 1e dynastie. Ze bevatten ter versiering stierenhoofden aan de zijkanten en hadden meerdere kamers met grafgoederen. [73] De mastaba’s uit Saqqara zijn gigantisch vergeleken met die uit Abydos. Zeventig jaar was er een discussie onder geleerden of nu in Abydos of in Saqqara, de koningsgraven van de 1e dynastie bevatten. Men houdt erop dat voor de 4e en 5e dynastie, de koninklijke graven strikt gescheiden waren van die van de edelen. [74]
De begraafplaats Abydos werd minder belangrijk vergeleken met Saqqara, terwijl Thinis nog wel een mythische rol speelde, werd Memphis gezien als de verbindende stad tussen Opper- en Neder-Egypte. [75]
De tijd waarin Memphis floreerde begon vanaf de 4e dynastie. Memphis was de hoofdstad van Egypte vanaf de 3e dynastie tot aan de 6e dynastie. [76] In deze tijd werd gestart met een traditie, dat de koning van Memphis werd gekroond met de dubbele kroon en het sed festival, deze ceremonies werden uitgevoerd in de tempel van Ptah.[77]
In de 4e dynastie werden er voor het eerst hogepriesters van Ptah aangesteld. Vanaf de regering van Menkaoera (Mykerinos) zijn de namen bekend van de hogepriesters van Memphis. Tot aan de 6e dynastie waren er twee hogepriesters van Ptah, vanaf de regering van farao Teti was er nog maar één. [79]
Het belang van de tempel van Ptah werd bevestigd door betalingen van voedsel en goederen voor begrafenisrituelen voor koningen en edele hoogwaardigheidsbekleders. De tempel werd ook genoemd op de Palermo-steen, een belangrijk stenen document met inscripties over de geschiedenis van Egypte tot aan de 5e dynastie. [78]
Bij Abu Ghurob werden de zonnetempels gebouwd voor de koningen van de 5e dynastie. De piramideteksten die vanaf de 5e dynastie werden opgetekend, zijn opgesteld door de priesters van Memphis en Heliopolis. [80]
De architectuur van Memphis, leek op de koninklijke necropolis van Gizeh en andere piramidesteden. In Memphis ontstond een traditie van bouwen en architectuur. [81]
De necropolissen om Memphis heen werden omringt door buurten van ambachtslieden en werkers. Zij waren alleen gefocust op het bouwen van tombes. Memphis strekte zich kilometers uit in diverse richtingen. Het vormde een megapolis. De tempels werden verbonden met heilige afgesneden stukken land (Temenos) en poorten werden verbonden met wegen en waterkanalen. Het centrum van de stad bleef de tempel complex van Ptah. [82]
De koningen van de 7e en 8e dynastie resideerden in Memphis. Zij waren verwant aan de 6e dynastie. [82]
Aan het begin van het Middenrijk werd de hoofdstad verplaatst van Memphis naar Thebe. Ondanks dat de hoofdstad was verplaatst, bleef Memphis de belangrijkste stad op het gebied van (beeldhouw)kunst en handel. [84] Mentoehotep II liet zich als koning van Memphis kronen.[85]
Er is een offertafel met de naam van farao Amenemhat I teruggevonden. Het vermeld de oprichting van een schrijn voo Ptah, heer van de waarheid. Er zijn ook blokken steen teruggevonden met de naam van Amenemhat II, ze werden hergebruikt als fundering voor de obelisken bij de pylonen van Ramses II. Beide koningen zijn bekend om hun handels-, mijnbouw- en militaire expedities. En het oprichten van monumenten en standbeelden gewijd aan de goden. Een blok steen uit de tijd van Senoeseret II, vermeld een gift aan de goden van Memphis in de vorm van monumenten. Er zijn veel standbeelden gebouwd uit naam van de koningen van de 12e dynastie, ze werden later gerestaureerd door de koningen van het Nieuwe Rijk. Volgens de Griekse schrijvers: Herodotus en Diodorus, bouwde farao Amenemhat III de noordelijke poort van de Tempel van Ptah. Flinders Petrie kon dit bevestigen aan de hand van overblijfselen tijdens zijn opgravingen. [86] [87]
Er werden ook mastaba’s voor de hogepriesters gebouwd vlakbij de piramiden van Saqqara. Dit toont aan dat de koninklijke familie en de priesters van Memphis met elkaar verbonden waren. [88]
Sommige koningen van de 13e dynastie werden begraven in de necropolis van Memphis. Ze zetten de traditie voort dat Memphis het hart vormde van de monarchie. [89]
Tijdens de invasie van de Hyksos , werd Memphis belegerd en ingenomen. Nadat het was ingenomen werden verschillende monumenten en standbeelden weggehaald, geplunderd of beschadigd. De Hyksos verplaatsten de monumenten naar de nieuwe hoofdstad Avaris, om het te verfraaien. [90]
De Hyksos van de 14e dynastie lieten zich kronen tot farao in Memphis. [91]
De 18e dynastie werd gestart met de overwinning op de Hyksos door de Thebanen onder leiding van farao Ahmose. Het koninklijke hof was gelegen in Thebe. Bij de farao’s Amenhotep II en Thoetmoses IV werd het koninklijk hof tijdelijk verschoven naar Memphis. [92]
Met de lange periode van vrede die volgde na de overwinning op de Hyksos, nam de welvaart weer toe op de stad. Het profiteerde van haar strategische positie. De haven van Peroe-nefer was de toegangspoort van Egypte voor naburige koninkrijken zoals Byblos en de Levant. Peroe-nefer was gelegen bij Tell el-Dab’a en verbonden via de Nijl met Memphis. [93]
In het Nieuwe Rijk werd Memphis het centrum waar de koninklijke prinsen en zonen van de rijke families werden onderwezen. De latere farao Amenhotep II werd er geboren en groeide op in Memphis. Zijn zoon, de latere farao Thoetmoses IV, ontving zijn droom bij de sfinx van Gizeh als een jonge prins van Memphis. De egyptoloog Karl Richard Lepsius kon aan de hand van blokken en gebroken zuilen ten oosten van de tempel van Ptah, identificeren dat ze waren aangelegd door Thoetmoses IV. De stenen en zuilen maakten deel uit van een koninklijk gebouw, vermoedelijk een paleis. [[94]
De farao’s Thoetmoses I en IV werkten aan de grote tempel van Ptah. [95]
Farao Amenhotep III gaf de priesters van de Apis-cultus meer macht, en verplaatste de hoofdstad van Egypte naar Malkata, west-Thebe.[96]
De tempel van Astarte (Mesopotamische en Assyrische godin van vruchtbaarheid en oorlog) wordt gedateerd vanaf de 18e dynastie onder de regering van Amenhotep III. Het grootste bouwwerk wat Amenhotep III heeft geschonken aan Memphis, was een tempel genaamd “Nebmaätra verbonden met Ptah”. Het wordt genoemd door verschillende contemporaine bronnen zoals Hoey, de stadhouder van Memphis. De oorspronkelijke locatie van de tempel kan niet nader worden bepaald, maar een aantal blokken van bruin kwartsiet zijn later hergebruikt door Ramses II in de “kleine tempel van Ptah”. Er wordt door sommige egyptologen gesuggereerd dat de “kleine tempel van Ptah” is gebouwd op de site van de tempel van Amenhotep III. [97]
Volgens inscripties liet Achnaton de tempel van Aton oprichten in Memphis. De grafkamer van zijn priester is ontdekt in Saqqara. Zijn opvolger Toetanchamon liet in zijn 2e regeringsjaar het koninklijke hof verplaatsen van Achetaten naar Memphis.[98] Onder de regering van Toetanchamon werden de tempels en tradities hersteld en de religie van Aton werd beschouwd als ketterij. [99]
Onder de regering van Ramses II, werd Memphis een belangrijke stad door de nabijheid van de nieuwe hoofdstad Pi-Ramses. [100] De koning wijdde veel monumenten in en verfraaide ze met kolossale standbeelden van zichzelf. [101] Hij bouwde aan de grote tempel van Ptah en die van Hathor. [102]
Merenptah, de opvolger van Ramses II liet de hoofdstad van Egypte verplaatsen van Pi-Ramses naar Memphis. [103] Hij liet er een paleis bouwen en ontwikkelde de zuidoostelijke muur van de tempel van Ptah. Bij opgravingen zijn vonsten uit de 19e dynastie het meest prominent in de stad.[104]
Met de 21e en de 22e dynastie is er een voortgang in het bouwen aan religieuze bouwwerken. Deze traditie was gestart onder farao Ramses II. Waarschijnlijk heeft Memphis weinig geleden aan de geopolitieke veranderingen van de 3e tussenperiode. De farao’s lieten een nieuwe hoofdstad bouwen in Tanis, als tegenhanger van Thebe, en importeerden de Memphis-cultus. Uit opgravingen blijkt dat er in Tanis een tempel van Ptah was. [105]
Farao Amenemope van de 21e dynastie, liet een tempel bouwen in Memphis. [106]
Onder de regering van farao Siamon werd er een tempel gebouwd in Memphis gewijd aan Amon. [107] De overblijfselen van de tempel werden teruggevonden door egyptoloog Flinders Petrie. Ze staan ten zuiden van de tempelcomplex van Ptah. [108]
Volgens contemporaine bronnen werden een aantal monumenten toegeschreven aan Sjesjonk: hij bouwde een voorhof, een pyloon voor de tempel van Ptah en een monument: “Kasteel van miljoenen jaren van Sjesjonk, geliefd door Amon”. De dodencultus die werd gehouden rondom het monument was nog in gebruik diverse generaties nadat het was opgericht. Sommige geleerden suggereren dat het mogelijk een koninklijke grafkamer bevatte. Sjesjonk liet een nieuwe schrijn bouwen voor de god Apis, gewijd aan zijn dodencultus, waarin de stier naar zijn dood werd geleid voordat hij werd gemummificeerd. [109]
Farao Osorkon II van de 22e dynastie liet een tempel bouwen in Memphis. [110]
Ten westen van de site staat een necropolis voor de hogepriesters van Memphis uit de 22e dynastie. Het bevat een kapel gewijd aan Ptah door de prins Sjosjenk, zoon van farao Osorkon II. Zijn tombe werd teruggevonden door de egyptoloog Pierre Montet in 1939. Tegenwoordig is de kapel te zien in de tuinen van het Egyptisch museum in Caïro, achter een standbeeld van Ramses II, ook uit Memphis. [111]
Pianchi was de koning van de Koesjieten uit Nubië. Hij veroverde Opper- en Neder-Egypte vanuit Nubië en riep zich uit als farao. Hij was de eerste farao van de 25e dynastie. Zijn verovering op Egypte werd beschreven in de “Overwinningstèle” in de tempel van Amon te Gebel Barkal in Nubië. Op de overwinningstele staan alle vorsten van de Nijldelta die aan zijn voeten liggen, een belangrijk historisch document. Nadat Memphis was veroverd, herstelde farao Pianchi de tempels en cultussen die waren verwaarloosd tijdens de dynastieën van de Lybiërse farao’s (22e t/m 24e dynastie). Zijn opvolgers bouwden kapellen ten zuidwesten van de tempel van Ptah. [112]
Farao Sjabaka liet enkele gebouwen bouwen in Memphis en resideerde er. [113]
Farao Taharqa probeerde Egypte en Memphis te beschermen tegen troepen uit Assyriërs. Helaas hielden zijn troepen geen stand en moest de farao vluchten naar Nubië. Koning Esarhaddon van Assyrië veroverde Memphis in 671 voor Chr., hij werd gesteund door aantal lokale Egyptische prinsen.[114] Zijn troepen plunderde de stad, slachten de inwoners af, stapelde hun hoofden op. De koning reisde terug naar zijn hoofdstad Nineve in Assyrië. Hij liet daar een “Overwinningstèle” oprichten, waarop de zoon van Taharqa in kettingen werd afgebeeld. Toen de koning Egypte verliet, begon Egypte te rebelleren tegen de Assyrische heerschappij. [115]
In Assyrië volgde koning Ashurbanipal zijn vader (Esarhaddon) op. Hij zette de aanval tegen Egypte voort. Bij de invasie van 664 v. Chr. werd opnieuw Memphis overvallen en geplunderd. Farao Tantamani van de 25e dynastie, werd achtervolgd naar Nubië en verslagen. Om een definitief einde te maken aan de Koesjitische heerschappij van Egypte. De Assyriërs stelden een nieuwe farao aan uit de stad Saïs: Nekaoe/Necho I van de 26e dynastie. De heersers van de 26e dynastie waren angstig voor een volgende invasie ditmaal van de Babyloniërs. Daarom versterkten ze monumenten in Memphis, zoals blijkt uit de paleis van Apriës. [116]
Tijdens de regering van farao Amasis (26e dynastie) werd de stad Memphis beschermd door Carische en Griekse huurlingen. [117] Farao Apriës en Psamtik II bouwden verder aan de grote tempel van Ptah. [118]
De regering van de nieuwe farao Psamtik III, zoon van Amasis, was vrij kort. Hij probeerde de invasie tegen te houden maar moest zich overgeven in Memphis. Hij werd gevangen genomen en meegenomen naar het Perzisch hof om daar verder te leven. Toen men erachter kwam dat Psamtik III terug verlangde naar de Egyptische troon werd hij ter dood gebracht. [119]
Na de slag om Pelusium (525 v.Chr.) werd Egypte en Memphis ingenomen door de Perzische koning Cambyses II. Onder de Perzische heerschappij werd de stad onderhouden en versterkt. Memphis werd de administratieve hoofdkwartier van een satraap . Een Perzisch garnizoen werd permanent geïnstalleerd in de stad, vermoedelijk bij de noordelijke muur van de tempel, vlakbij de paleis van Apriës. Opgravingen door de egyptoloog Flinders Petrie onthulde dat dit gedeelte van de stad ook arsenalen bevatten. Ongeveer anderhalve eeuw was Memphis de hoofdstad van de Perzische satraap van Egypte. Het werd een epicentrum van handel in het Perzische rijk. [120] [121]
In de Perzische tijd werden stèles opgedragen door de farao’s aan de stierengod Apis in het Serapeum van Saqqara. De catacomben waarin de overblijfselen van de heilige stieren werden bijgezet, groeiden geleidelijk in omvang tot aan een monumentaal uiterlijk. Een monument opgedragen door Cambyses II, lijkt de getuigenis van Herodotus te weerleggen, hij beschuldigde de heerser ervan minachting tegenover de heilige tradities. [122]
Volgens Herodotus had farao Cambyses een slechte strijd achter de rug. Toen hij in Memphis aankwam zag hij een feestende menigte die in hun beste kleren waren gekleed. Ze vierden een festival omdat een jonge stier was gevonden en werd beschouwd als de volgende Apis stier, een aspect van de god Ptah. Hij kreeg argwaan en dacht dat ze hem uitlachten vanwege zijn mislukte strijd en alle mislukkelingen die had ondergaan. Hij liet de feestende menigte in mooie kleren ondervragen en stak ze neer, want hij geloofde ze niet. Vervolgens vroeg hij aan de priesters om de jonge stier te brengen en stak het neer. Hij bespotte de priesters om de dode jonge stier: “is dit jullie god”? Daarna doodde hij de priesters. [123]
Er kwam een nieuwe opleving van de macht van lokale farao’s. Farao Amyrtaios (28e dynastie) beëindigde de Perzische bezetting in 404 v.Chr. Hij werd verslagen en geëxecuteerd in Memphis op 399 v.Chr door Nepherites I (29e dynastie).[124] De executie werd opgetekend op een papyrus geschreven in het Aramees (Papyrus Brooklyn 13). Nepherites verplaatste de hoofdstad naar Mendes, ten oosten van de nijldelta. Memphis verloor zijn politieke invloed, maar behield zijn invloed op de handel en religie. [125]
Farao Achoris van de 29e dynastie liet grote bouwprojecten na in Memphis. [126]
Onder de regering farao Nectanebo I (30e dynastie) werd een bouwprogramma gestart voor het restaureren van de tempels in het land. Zo werd er in Memphis een nieuwe muur gebouwd voor de tempel van Ptah en ook de tempels en kapellen binnen het complex werden aangepakt. Nectanebo II maakte het werk van zijn voorganger(s) af. Hij bouwde grote heiligdommen, vooral in de necropolis van Saqqara en versierde ze met pylonen, standbeelden en wegen met sfinxen. Ondanks zijn inspanningen om het land te vrijwaren van de Perzen, kwam er een invasie in 340 v.Chr. Nectanebo II trok zich terug naar Memphis, maar de Perzische koning Artaxerxes III belegerde de stad. Nectanebo II was gedwongen om naar Opper-Egypte te vluchten en uiteindelijk naar Nubië. [127]
Onder Chababasj (338-335 v.Chr.) werd Memphis kortstondig bevrijd. Hij riep zich uit als farao. Dit is aangetoond door een Apis-stier sarcofaag met zijn naam. De legertroepen van de Perzische koning Darius III herwonnen de controle over de stad. [128]
Koning Alexander (III) de Grote uit Macedonië versloeg de Perzen. Volgens het orakel van Amon in de Siwa-oase, was hij de volgende farao. Geheel volgens de Egyptische tradities liet hij zich als koning kronen in Memphis. De stad Alexandrië werd gesticht door Alexander de Grote, het gevolg was dat Memphis minder belangrijk werd. [129]
Tijdens het bewind van Ptolemaeus - de generaal van Alexander de Grote - bleef Memphis een belangrijke religieuze stad. Toen Alexander de Grote stief in Babylon werd zijn lichaam overgebracht naar Memphis. Ptolemaeus deed veel moeite hiervoor, hij claimde dat Alexander de Grote officieel aan hem had medegedeeld dat hij zou worden bijgezet in Egypte. Hij liet de koning dragen naar het binnenste van de tempel van Ptah, en balsemen door de priesters. Het was traditie in Macedonië dat de opvolger van de troon, zijn voorganger liet begraven. Farao Ptolemaeus II liet de sarcofaag van de dode koning verplaatsen naar Alexandrië, daar werd een koninklijke tombe gemaakt voor Alexander de Grote. De exacte locatie van de tombe is in de vergetelheid geraakt. Volgens Aelian, zou de ziener Aristander hebben voorspeld dat het land waar Alexander werd begraven “voor altijd gelukkig en onoverwinnelijk zou zijn”. [130]
Farao Ptolemaeus I introduceerde de cultus van Serapis in Egypte. Tijdens zijn regering liet hij vele veranderingen aanbrengen in het Serapeum in Saqqara. Waaronder de “kamer van Poëten”, maar ook een dromos (rij van sfinxen), en vele elementen uit de Griekse architectuur. De cultus van Serapis uit Memphis bereikte de grenzen van het land, maar werd later overschaduwd door het Serapeum van Alexandrië dat werd gebouwd door de opvolgers van Ptolemaeus I. [131]
Onder Ptolemaeus IV Philopator (216 v.Chr.) en Ptolemaeus V Ephiphanes (196 v.Chr.) werden de decreten van Memphis opgetekend. Afgevaardigden van de belangrijkste priesters van Egypte kwamen bijeen. Onder de leiding van de farao en de hogepriester van Ptah, werd het religieuze beleid van het land voor de komende jaren vastgesteld. Duidelijk werd gemaakt wat de vergoedingen en belasting waren voor de priesterklasse en werd er hulde gebracht aan de familie van de Ptolemaeën. De decreten werden gegraveerd op stèles in drie schriftsoorten, zodat ze werden begrepen door alle bevolkingsgroepen. Het demotisch (het Egyptische volk), hiërogliefen (priesterschap) en grieks (Griekse aristocratie in Alexandrië). Een bekend voorbeeld hiervan is de Steen van Rosetta, nu in het British Museum in het verenigd koninkrijk. Er waren ook andere stèles die de genealogie beschreven van de priesters van Memphis, een dynastie van hogepriesters van Ptah. De familie had nauwe banden met de Ptolemaeën in Alexandrië, verschillende prinsessen trouwden met hoge priesters van Ptah.[132]
In Memphis en andere regio’s, heerste er onrust tijdens de regering van Ptolemaeus VI, vanwege een revolte van Dionysios Petosarapis. [133]
Ptolemaeus IX soter II werd gekroond in Memphis. [134]
Alexandrië bleef de hoofdstad met de komst van de Romeinse overheersing. Memphis en Thebe werden onbelangrijke steden. De cultussen van Memphis werden verlaten door de komst van de cultus van Serapis. Deze bleek zeer geschikt voor de Romeinse heersers van Egypte. Toen het Christendom kwam, nestelde zich diep in het land. Tijdens de Byzantijnse en Koptische tijd slonk de stand en verdween uiteindelijk. [135]
Memphis werd beschouwd als een mijn en de stenen werden hergebruikt voor nieuwe gebouwen in de buurt. Fustat werd de nieuwe hoofdstad van Egypte onder de Arabische heerschappij in de 7e eeuw. De fundering van Fustat en het latere Caïro werden gelegd met stenen van de ontmantelde tempels van Memphis. De historicus Abd-ul-Latif bezocht de site in de 13e eeuw, hij beschreef de grootsheid van de ruïnes. [136]
Hoewel er vandaag de dag er weinig over is gebleven van Memphis, in vergelijking wat historicus Abd-ul-Latif zag en beschreef, inspireerden de resten van de stad vele archeologen om er te graven. De eerste opgravingen van de stad in de 19e eeuw en het werk van Flinders Petrie zorgden ervoor dat de glorie van de stad weer te zien werd. In 1979 kreeg Memphis en zijn necropolis (inclusief: rotsgraven, mastaba’s, tempels en de piramiden) de eer om beschreven te worden op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. [137]
In Memphis werden er een aantal goden en godinnen vereerd. Daarnaast werden er een aantal religieuze feesten gevierd. Religie was onlosmakelijk verbonden met het leven in het Oude Egypte.
De volgende goden werden specifiek vereerd in memphis.[138]
Ptah, was de hoofdgod van de stad Memphis, een scheppersgod, beschermer van de ambachtslieden en architecten en luisteraar naar gebeden. Ptah werd afgebeeld als een staande mannelijke mummie met een blauwe kap op zijn hoofd. Lees meer over Ptah...
Sechmet (vertaling: de krachtige), is een oorlogsgodin en moedergodin. Ze is de vrouw van Ptah en de moeder van Nefertem. Soms werd zij geassocieerd met Hathor. Sechmet wordt afgebeeld als een vrouwelijke godin met een leeuwinnenkop. Lees meer over Sechmet...
Nefertem, is een mannelijke god, kindgod en god van de parfums en zalven. Hij wordt afgebeeld als een mannelijke god met een lotusplant op zijn hoofd, soms ook wel afgebeeld met een leeuwenkop. Lees meer over Nefertem...
Sokar, is een dodengod verbonden aan de necropolis Saqqara. Hij werd verbonden met Ptah en Osiris. Sokar wordt afgebeeld als een valk op een boot, als een man met een valkenkop of een man met uitslaande vleugels. Lees meer over Sokar...
Imhotep (vertaling: "Degene die komt in vrede"), werd na zijn dood vergoddelijkt. De goddelijke Imhotep werd gezien als een zoon van Ptah, god van de medicijnen en genezing. De god Imhotep wordt afgebeeld een gewone man, met een kap op, gezeten op een stoel of staande.
Apis, werd gezien als de "ba" (manifestatie) van Ptah op aarde. Na zijn dood werd het - net zoals een farao - gemummificeerd en bijgezet in een grafcomplex. Ook de moeder van de stier werd vergoddelijkt. Apis wordt afgebeeld als stier met een zonneschijf tussen de hoorns.
Tatjenen (Vertaling: "Verrezen land"), is een scheppersgod en vruchtbaarheidsgod. Hij staat voor de nieuw verrezen eiland die uit de wateren van chaos komt. Tatjenen wordt afgebeeld als een mannelijke god, in de vorm van een mummie met een verenkroon op het hoofd. In het Oude Rijk werd hij samengesteld als Ptah-Tatjenen.
Cherybakef, (vertaling: "Hij die onder de Moringaboom/olijfboom zit"), een mannelijke boomgod. Hij werd al vroeg samengesteld met Ptah. Hij heeft een kop van een Ibis en een mannelijke lichaam. Lees meer over Cherybakef...
Nebet-Anch-Tawy, (vertaling: "Meesteres van Anch-Tawy") zij was een godin uit het Oude Rijk. Haar rol werd verenigd met die van Hathor en Sechmet.
Hoe, Sia en Heka, drie mannelijke godheden. Hun namen betekenen: "Creatieve commando" (Hoe), "Intelligentie" (Sia) en "Magie" of "Heerschappij" (Heka). Ze spelen een rol in het Memphitische scheppingsverhaal.
Resjef, een mannelijke godheid van plagen en oorlog. De godheid werd geïmporteerd uit Syrië. Zijn gemalin was de godin Qadesj.
Qadesj, een vrouwelijke godheid van de natuur, schoonheid en seksuele plezier. De godin werd geïmporteerd uit Syrië tijdens het Nieuwe Rijk. De gemalin van Qadesj was Resjep.
De volgende tabel laat een lijst zien van de historische tempels in Memphis, vermeld in teksten uit het oude Egypte.
Naam | Opmerking |
---|---|
Awedeni. [139] |
Heiligdom of schrijn in Memphis en Thebe. |
Her Maät em Mennefer |
Vertaald als: "Tevreden met de Maät in Memphis". Een tempel van Thoth in memphis uit de tijd van Ramses II. Het maakt uit van een langere titel: "Huis van Thoth van Ramses-meri-Amon, moge hij leven, veilig zijn en gezond zijn, tevreden met de Maät in men-nefer". [228]. |
Hoet iaoe [140] |
Tempel van Re in Memphis. De naam betekent: "Huis der ouderlingen". De tempel is gewijdt aan Re of aan Ptah-Tatjenen, zoon van de oude Re. [229]. |
Hoet ka Chnoem netjeroe [141] |
Tempel van Chnoem. De naam "Hoet Ka Chnoem netjeroe" betekent: "Huis van de ka van Chnoem". In het district Hoet-wetet werd de cultus van Chnoem geobserveerd. [230]. |
Hoet ka Ptah [142] |
De grote tempel van Ptah met allerlei heiligdommen erin. De naam: "Hoet ka Ptah" betekent: "Huis van de Ka van Ptah" en werd later synoniem voor Aigypthos oftewel Egypte. |
Hoet netjer en Asir-Hep [143] |
Tempel van Osiris-Apis (grieks: Serapis). Het werd in het Grieks genoemd Serapeum. Het werd ontdekt in 1868. De naam betekent: "Tempel van de god Osiris-Apis". [231]. |
Hoet noeb [144] |
Tempel van Osiris. De naam betekent: "De gouden tempel". |
(Ta) Hoet pa Aten [145] |
Tempel van Aton uit de 18e dynastie. De vertaling van de naam is: "Tempel van de Aton" maar werd ook wel genoemd: "Per Aten em Mennefer" dus: "Het huis van de Aten in Memphis". [232]. |
Hoet Ptah [146] |
Tempel van Ptah. |
Hoet sechen enti hep. [147] |
Heiligdom van Apis |
Hoet Sechmet [148] |
"Hoet Sechmet" vertaald zich als "Huis van Sechmet". Dit was een heiligdom binnen de grote tempel van Ptah. [233]. |
Hoet Sokar[234] |
De tempel van Sokar in Memphis, Abydos, Thebe en Dendera. |
Ineb iabet[47] |
Vertaald zich als: "Oostenlijke muur". De god Ptah werd vereerd in een tempel in de oostelijke zijde van een stad genaamd Ineb Iabet. [235]. |
Ineb Ithi[236] |
De tempel van (Ta)tenen werd genoemd "Ineb Ithi". |
(Ptah) Resj ineb ef [57] |
Heiligdom van Ptah-ten-zuiden-van-zijn-muur en een district. Ptah-Sokar-Osiris werd vereerd in zijn tempel in het zuiden van de stad genaamd Ineb-Resj-ef, "zijn zuidelijke muur". [237] |
Ineb Sebek[48] |
District met als vertaling: "Muur van Sobek". In de tempel Hoet-Ka-Ptah stond ooit een tempel van Sobek. Dit heiligdom wordt genoemd in Papyrus Harris. [238] |
Mehet it Ineb. [239] |
Tempel van Neith. Met als vertaling: "Zij die ten noorden is". Dit als tegenhanger van Ptah: zijn zuidelijke muur". |
Neb-Maät-Re Chenemet Ptah. [240] |
Tempel van Amenhotep III (Neb-Maät-Re) uit het jaar 30 van zijn regering. Het was gebouwd in de tempel van Ptah rond het midden van de Birka. De naam vertaald zich: "Neb-Maät-Re, verenigd met Ptah". |
Pa Sjesjoe Cha. [150] |
Onderdeel van de grote tempel van Ptah |
Per Chenty-Tenen [151] |
Tempel van (Ptah-)Tatjenen en Osiris. De naam vertaald zich als: "Tempel van Chenty-Tenen". |
Per en pa Ra en Ramses Meri Amon[152] |
Tempel van Ra door Ramses II, 19e dynastie. De naam vertaald zich als: "Tempel van de(ze) Ra en Ramses, geliefd door Amon". |
Per Henoe [153] |
Tempel van de Henoe-boot van de god Sokar. De naam vertaald zich als: "Huis van (de) Henoe-bark". De naam Pa-Hennoe is ook de naam van de Serapeum van Memphis. [241] |
Per Imhotep sa ptah [154] |
Tempel van Imhotep genaamd: "Huis van Imhotep, zoon van Ptah". Het was het sanatrorium van Memphis waar de zieken werden verpleegd. Door de Grieken werd het Asklepion genoemd. Het stond buiten de stad, vlaskbij de Serapeum. [242] |
Per nebet nehat [54] |
Tempel van Hathor-Sechmet. De vertaling is: "Huis van de vrouwe van de sycomore-boom". Er was ook een district "Nehat" waar zij werd vereerd. |
Per Noet [55] |
Schrijn. "Huis van Noet". De schrijnen van deze godin zijn er niet veel, maar er was een Per-Noet in Memphis, een Hoet-Noet in de Delta.. [243] |
Per Ptah [155] |
De tempel van Ptah genaamd: "Huis van Ptah". |
Sechet Re [156] |
Zonnetempel van Sahoere uit de 5e dynastie. De zonnetempel heette: "Het veld van Re". |
Sjesep ib Re [157] |
Zonnetempel van Nioeserre uit de 5e dynastie. De zonnetempel heette: "Vreugde van het hart van Re". |
Ta dehen. [158] |
Tempel van Osiris en Apis (Grieks: Serapis) |
Tepeh noen. [161] |
Heiligdom voor Ptah-Noen. |
Tepeh wedjat. [162] |
Heiligdom met twee boomgaarden. Montoe verbleef er in de vorm van een witte stier. [244] |
Tjennet. [163] |
Heiligdom van de god Tatjenen. [245] |
De plek waar ooit Memphis stond is sinds de Romeinse tijd een ruïne. De ruïnes van Memphis bevat het dorp Mit Rahina. Doordat het dorp Mit Rahina bewoond wordt kan niet overal gegraven worden waardoor een deel nog onder het zand ligt.
In de lange historie van Memphis heeft de Nijl ook een grote rol gespeeld. De dijken zijn gesprongen en de Nijl heeft zijn koers gewijzigd door het landschap.
De site van het oude Memphis wordt in twee delen verdeeld: 1) de noordelijke omheining, met de overblijfselen van het paleis van Apriës en 2) de grote tempel van Ptah. Tussen de noordelijke omheining, het dorp Mit Rahina en de tempel van Ptah ligt het meer Birket . Erom heen liggen allerlei heuvels aangeduid met Kom . Het grondwater in het meer verhindert het onderzoek naar de grote tempel van Ptah.
In de volgende tabel de grafheuvels van het zuidelijke gedeelte en wat er zoal is opgegraven. [165]
Naam heuvel | Periode | Wat zoal opgegraven |
---|---|---|
Kom Sabakha of Sabkha | Derde Tussenperiode Helleense tijd |
Badhuis uit de Grieks-Romeinse tijd en Griekse tempels. [166] |
Kom Helûl | Helleense tijd Romeinse tijd |
Facience ovens uit de Grieks-Romeinse tijd. [167] |
Kom el-Qal'a | Nieuwe Rijk Derde Tussenperiode |
Kleine tempel van ptah (Merenptah), Paleis van Merenptah, Resten uit de 21e Dynastie. [168] |
Kom Rabi'a | Middenrijk Tweede Tussenperiode Nieuwe Rijk Derde Tussenperiode Romeinse tijd |
Potten en scherven van Memphis uit het Middenrijk en de 2e tussenperiode (13e dyn.). Tempel van Hathor door Ramses II (19e dyn.), tempel van Sechmet, kleine tempel van Ptah door Ramses II. De tempel werd in Late tijd en de Romeinse tijd herbouwt. [169] Tombes van de Hogepriesters van Ptah, afstammeling van Osorkon II (3e Tussenperiode). [170] |
Kom el-Fakhry | Oude Rijk Eerste Tussenperiode Middenrijk Late Tijd |
Potten en scherven van Memphis uit het Oude Rijk.[171] Begraafplaats uit de Eerste Tussenperiode en Middenrijk. [172] Apis tempel met balseming gedeelte van Nectanebo I (30e dyn). [187] |
Kom Khanzir | Nieuwe Rijk | Standbeelden van de Ramsessiden. [174] |
Kom Arba'in | Nieuwe Rijk | Standbeeld van Amon of Atoem van Horemheb. [175] Sfinxen van Ramses II, een nilometer. [176] |
In de volgende tabel de grafheuvels van het zuidelijke gedeelte en wat er zoal is opgegraven. [177]
Naam heuvel | Periode | Wat zoal opgegraven |
---|---|---|
Kom el-Nawa | Middenrijk Nieuwe Rijk Late Tijd Romeinse Tijd |
Offerstèle van Imeny-Soneb.[178] Pilaar van Ramses II.[179] Een weg dat naar een religieus bouwwerk leidde.[180] Een standbeeld van koning Psamtik I.[181] Pilaar uit de laat-Romeinse tijd. [182] |
Kom Dafbâby | Romeinse tijd | Delen van een laat-Romeinse tempel. [183] |
kom Tumân | Nieuwe Rijk Late Tijd Griekse tijd |
Balsemtafel van Amenhotep III.[184] Paleis van Apriës.[185] Drie gebouwen en een rioleringssysteem uit de Late Tijd t/m Griekse Tijd. [186] |
Kom 'Aziziya | Onbekend | Onbekend |
Naast bewoning, paleizen en andere tempels was de grote tempel van Ptah het belangrijkste (religieuze) bouwwerk waar vele generaties van farao’s aan werkten, vergelijkbaar met de Tempel van Amon in Thebe. De omheining zoals in de afbeelding is het werk van de farao’s uit het Nieuwe Rijk. Het oorspronkelijke gebouw uit het Oude Rijk of daarvoor is niet opgegraven. De indeling van de tempelcomplex is niet altijd duidelijk.
De volgende tabel laat zien wat er zoal is gevonden.
Plaats in de omheining | Periode | Wat zoal opgegraven is |
---|---|---|
Westelijke poort | Nieuwe Rijk | Hypostylezaal door Ramses II |
Zuidwesten | Nieuwe Rijk Late Tijd |
Kapel van Seti I. Tempel van Apis en balseming plaats voor de Apisstieren van Nectanebo I. [187] |
Zuidelijke poort | Nieuwe Rijk | Kolossale sfinxen van Ramses II, ene staat in de Open lucht museum van Memphis, andere staat in het Penn museum, USA. [188] De kolossale standbeeld van Ramses II voor de zuidelijke poort nu in het Openlucht museum. [189] |
Oosten | Nieuwe Rijk Late Tijd |
Stèle van Apriës (26e dyn).[190] Deel van standbeeld van Ramses IV (20e dyn). [191] |
Oostelijke poort | Middenrijk? Nieuwe Rijk |
Hergebruikte materialen van oudere monumenten. [192] |
Noorden | Nieuwe Rijk | Het heilige domein van de god Ptah. [193] |
Noordelijke poort | Nieuwe Rijk | Standbeeld van Ramses II met Ptah-Tatjenen.[194] |
Hieronder volgt een chronologische lijst van opgravingen in Memphis.[195]
1820, Giovanni Battista Caviglia en Carles Sloane
Ontdekten de kolossale standbeeld van Ramses II. Genoemd de Abu’l-Hol (Vader van ontzag, arab).[196]
1828-1830, Jean-François Champollion
Bezocht de site Memphis en kopieerde teksten
1842, Karl Richard Lepsius
Maakte een gedetailleerde plattegrond van Memphis. Deze plattegrond werd voor de toekomende ontdekkingen gebruikt als basis.
1847, lokale bevolking
Boeren ontdekten de resten van een Mithras tempel in Kom Dafbaby uit de Romeinse tijd.
1852-1854, Joseph Hekekyan Bey
Voerde testboringen uit in dienst van de Egyptische overheid bij Kom el-Khanzir. Vond Talalat blokken uit de Amanra periode, ze werden hergebruikt voor een monument dat nu vernietigd is. Hij ontdekte een kolossale standbeeld van Ramses II in roze graniet
1850-1860, Auguste Mariette met de Supreme Council of Antiquities (SCA)
Hij groef de resten op van de grote Ptah tempel, ontdekte koninklijke standbeelden uit het Oude Rijk. Een granieten kolossale beeld van Ramses II werd vrij gelegd.
1885-1886, Gaston C. C. Maspero en Eugène Grébaut
Opgravingen bij kom el-Khanzir en bij Mit Rahina. Onderzoek bij de westelijke poort van het tempeldistrict. [197]
1888, Britse kolonel H. Bagnold
Stèle van farao Apriës
1892-1894, Jacques J. M. de Morgan
Verder onderzoek bij de westelijke poort van het tempeldistrict. Twee kolossale standbeelden van Ptah. [198]
1907-1912, William Matthew Flinders Petrie
Hij ontdekte een hypostylezaal van Ramses II in de grote tempel, een pyloon van Ramses II en een gigantische sfinx. De noordelijke muur van het paleis van Apriës. De resten van de tempel van Amon van farao Siamon en de Ptah tempel van Merenptah.
1914-1921, Universiteit van Pennsylvania
Onderzoek naar de Ptah tempel van Merenptah. En de ontdekking van de paleis van Merenptah in Kom el-Qala.
1931, Anonieme inspecteur van de Departement van Antiquiteiten uit Saqqara
De ontdekking van de tombes van de Hogepriesters van Ptah, de afstammelingen van Osorkon II. [199]
1940-1942, Ahmad M. Badawi en Mustafa M. el-Amir
Verder onderzoek naar de tombes van de Hogepriesters van Ptah.[200]
1941-1948, Ahmad M. Badawi en Mustafa M. el-Amir
Gebouw gewijd aan de Apis stieren en herbouwt door koning Nectanebo II. [201]
1942, De Supreme Council of Antiquities en Labib Habachi
Ze ontdekten de Ptah tempel van Ramses, geliefd door Amon, heersergod van Heliopolis. Een grafkapel prins Sjesjonk en zijn zoon Takelot uit de 22e dynastie.
1950, Labib Habachi
Kapel van Sethi I, een deel van de muur uit de Hellenistische tijd. Hij ontdekte per ongeluk de ingangspyloon van de kleine tempel van Ptah en ook cultus- en votiefvoorwerpen die afkomstig waren van een ontmantelde monumenten zoals die van koning Toetanchamon en Ay. [202]
1954, Lokale bewoners
Bij straatwerkzaamheden wordt een kerkhof uit het Middenrijk ontdekt bij Kom el-Fakhri.
1955-1957, Rudolf Anthes i.s.m. de Universiteit van Pennsylvania
Hij groef op een kleine Ptah tempel van Ramses II, een Apis tempel en een balsemingstafel van de heilige stieren
1959-1962, ‘Abd el-Tawwâb el-Hitta van de Egyptische Afdeling van Antiquiteiten.
Opgravingen ten oosten van Kom el-Rabi’a en de deel van Kom el-Qala: blokken van Ramses II kwamen aan het licht bij het bouwen van een huis. Het bleek de tempel van Sechmet te zijn, en een standbeeld van een groep. Koninklijke standbeelden.
1966-1967, A. Tâhir
Hij groef diverse structuren op, waaronder een kerk en een deel van het zuidelijke deel van de Grote tempel van Ptah. [203]
1969, Egyptisch leger
Van 1960-1970 werden delen van de tempel gebruikt als legerbasis. Bij toeval werd er een Hathor-kapiteel ontdekt van een Hathor tempel.
1970-1984, Supreme Council of Antiquities (SCA)
Verdere opgravingen bij de Hathor-tempel.
1981-heden, Egypt Exploration Society (EES) uit Londen
Gebundeld team dat onderzoek deed naar de stad en bundelt in het “the survey of Memphis” en de “Journal of Egyptian Archaeology”. [204].
1982-1987, American Research Center in Egypt (ARCE) en Michael Jones
De “Apis House Project in Mit Rahina” in Kom el-Fakhry. Onderzoek naar de Apis tempel. [205]
1982, Jeromír Málek
Verder onderzoek bij de kleine Ptah tempel van Ramses II.
1982-1983, Labib Habachi en Jocelyne Berlandini
Onderzoek naar de kapel van Seti I. [206]
1984-1990, Egypt Exploration Society (EES) uit het Verenigd Koninkrijk
Onderzoek naar de Hypostylezaal en de pylonen van Ramses II. De ontdekking van granieten blok met de annalen van Amenemhat II. De ontdekking van de tombes van de hoge priesters van Ptah van Kom el-Fakhri uit de derde tussenperiode. De site Kom el-Rabia werd verkent, de stad en necropolis uit het Middenrijk werd geïdentificeerd en opgegraven. Ten westen van Memphis, vlakbij Saqqara werd de stad uit het Oude Rijk onderzocht.
??, Supreme Council of Antiquities (SCA)
Bij Kom el-Qala werd een huizen uit de Romeinse tijd ontdekt.
2003, Supreme Council of Antiquities (SCA)
Opgravingen van de Hathor-tempel
2003-2004, Russische-Belgische expeditie
Onderzoek naar de noordmuur van Memphis.
Enkele links naar het internet die wat meer inzicht geven in de structuur van de stad Memphis.
Onderstaande een overzicht van de gebruikte bronnen en notities van deze webpagina
Naam van de stad
Geografie
Geschiedenis
Mythologie
Archeologie
Toegevoegd in 2024
Geraadpleegde bronnen gesorteerd op jaar.